اخیرا تعریف‌های عجیبی درباره‎ی نسخه‌ی جدید «اینترنت اکسپلورر» می‌خوانیم. Paul Rouget، توسعه دهنده‌ی فایرفاکس، اطلاعات فوق العاده‌ای برای روشن شدن حقیقت در اختیار کاربران قرار داده است.
او می گوید: «IE9 مسلما از نسخه ۸ آن بهتر و قدمی در جهت درست است، ولی معتقدم که هنوز حقیقتا یک مرورگر پیشرفته نیست. اجازه دهید بگویم چرا.»
مایکروسافت می‌گوید که پشتیبانی مرورگرشان از HTML5 در مقایسه با دیگر مرورگرها استثنایی است. مایکروسافت در مقاله‌ایی توضیح می‌دهد که تست‌هایی مثل caniuse و html5test، تست‌های خوبی نیستند، بنابراین بهتر است از تست‌های W3C استفاده شود.

اما آیا اینترنت اکسپلورر ۹ از ۹۹ درصد HTML5 پشتیبانی می‌کند؟ پاسخ منفی است، آنها با این عدد بسیار فاصله دارند. در واقع تست‌هایی که مایکروسافت به آن اشاره می‌کند مربوط به آنهایی است که طی توسعه IE9 ایجاد شده است. باعث تعجب نیست که اینترنت اکسپلورر تقریبا تمام تست‌هایی که برای طراحی و توسعه استفاده کرده را با موفقیت به پایان رسانده است. دلیل استفاده از این تست‌ها مشخص شدن پسرفت‌ها و اعتبار سنجی بخشی از تغییرات کدها است.
به عبارت ساده‌تر: تست‌ها این اطمینان را می‌دهد که تغییرات آینده باعث نابودی چیزهایی نمی‌شود که پیش تر ساخته شده است.
اجازه دهید اینجا شفاف باشیم. تست‌های W3C فوق العاده هستند. تست‌های مایکروسافت هم به همان خوبی هستند اما این تست‌ها برای این نیستند که تعیین کنند مرورگر اینترنت اکسپلورر ۹ تا چه میزان برای شما مناسب است.
مایکروسافت درباره‌ی تست‌های حقیقی صحبتی به میان نمی‌آورد. پس اجازه دهید به تست‌های جهانی در caniuse.com که مرجع توسعه دهندگان است نگاهی بیاندازیم.

در تصویر بالا می‌بینید که IE9 حتی در مقایسه با مرورگر یک سال پیش فایرفاکس، در زمینه سازگاری با استانداردهای وب، ضعیف‌تر است. اگر به دیگر مرجع یعنی html5test.com نیز نگاهی بیاندازیم، اوضاع به همین منوال است. ببینید:

اگر بخواهیم تخصصی‌تر بگوییم، اینترنت اکسپلورر ۹ در مقایسه با فایرفاکس، ده‌ها قابلیت ندارد؛ مانند WebGL، MathML، CSS3 Gradients، classList API، App Cache (offline)، IndexedDB و foreignObject
این را هم اضافه کنید که، IE9 تنها قابل استفاده در ویستا یا ویندوز ۷ است در حالیکه فایرفاکس را می‌توان علاوه بر ویستا و ویندوز ۷، بر روی ویندوز XP، مک، لینوکس و اندورید اجرا کرد.
حقیقت این است که اینترنت اکسپلورر ۹ مرورگری است که به درد ۲ سال پیش می‌خورد. مایکروسافت مسرور از این است که مروگرش را با تگ

منابع: اینجا و اینجا

پ.ن: می‌خواستم در تیتر بنویسم: «آیا مایکروسافت خالی می‌بندد؟»، اما گمان بردم «خالی بستن» لزوما منتج به مفهوم «به کوچه علی‌چپ زدن» نمی‌شود.

منبع : پی سی دانلود