گر با سیستمهای عامل چند کاربره ذاتی مانند یونیکس و لینوکس کار کرده باشید با خصلتی به نام محدودیت دسترسی آشنا هستید. اگر چه کلمه محدودیت همیشه برای ما ناراحت کننده است اما در مورد امنیت و دوام و سرعت ویندوز واقعیت برخلاف این ماجرا است. مطلب امروز را شاید تقریباً همه کاربران می دانند! اما درصدی بسیار کم به آن عمل می کنند. اگرچه علت این ماجرا مشخص نیست اما اجرای آن می تواند روح تازه ای به سیستم عامل شما بدهد.

اشکال کار کجا است؟

وقتی شما ویندوز نصب می کنید و وارد آن می شوید اکانتی که ساخته اید دارای خصوصیت دسترسی کامل است. در واقع به این نوع دسترسی کامل از نوع Admin می گوییم. اگرچه در حین نصب برنامه ها و تغییرات سیستمی تغییرات فقط با این نوع دسترسی قابل اجرا است اما در 99 درصد مواقع که کاربر صرفاً از سیستم خود به طور عادی بهره برداری میکند نیازی به باز بودن این نوع دسترسی نیست.

اما چرا؟

تجربه نا امنی های سایبری نشان داده است که علیرغم وجود برنامه های امنیتی سنگین و بر پار روی سیستم مهمترین راه جلوگیری از آلودگی به بدافزار همین گام ساده است. در واقع با اینکه کاربران به مراحل تکمیلی امنیت و پایداری سیستم مانند نصب آنتی ویروس و فایروال و برنامه های تعمیر نگهداری ویندوز اقدام می کنند اما این گام بسیار ساده و موثر را انجام نمی دهند.

مراحل کار بسیار ساده و قابل اجرای روی همه نسخه های ویندوز از 2000 تا 8 است:

1-در کنترل پانل یک کاربر جدید با دسترسی کامل یا همان Administrator بسازید. مثلاً نام آن را بگذارید Admin یا هر چیز دیگر. برای امنیت بیشتر می توانید نامی غیر قابل حدس زدن بگذارید. البته شاید خیلی این مورد اخر اهمیت اصل ماجرا را نداشته باشد.

2-از اکانت فعلی خود خارج شده و وارد اکانت جدید شوید. سپس به کنترل پانل بروید و اکانت قبلی خود را از حالت Administrator به Standard User تغییر دهید.

3-روی اکانت ادمین خود رمز مناسب بگذارید و خارج شوید.

حالا با اکانت عادی (و نه اکانت ادمین!) خود همیشه کار کنید. در مواقعی که برنامه های سیستمی مانند تعمیر و نگهداری را اجرا کنید و یا اقدام به نصب برنامه کنید باید مشخصات کاربری ادمین را در پنجره ای که باز خواهد شد وارد کنید. همین!

شاید اکنون تصور کنید این موضوع اهمیتی ندارد. اما با اجرای این کار خواهید دید هم سرعت و هم پایداری ویندوز شما به طور چشمگیری بهبود خواهد یافت. امتحان کنید!

شاید جای تعجب باشد که چرا میکروسافت این مرحله را در حین نصب اجباری نکرده است. اگرچه امکان اجرای آن فراهم است.